vrijdag 4 februari 2011

Seksistische humor, kan het of niet?

Ik vind dat humor, zolang het enkel en alleen bedoeld is als humor, grappig en origineel kan zijn. Onder humor kun je veel dingen verstaan, ook de seksistische grappen. Volgens wikipedia:

"De werking van humor is gebaseerd op een zogenaamde dubbele binding: enerzijds creëert men een sterke associatie met het onderwerp van de humor in kwestie, zodat verteller en publiek deel uitmaken van het onderwerp of het ernstig nemen. Anderzijds wordt het zodanig gerelativeerd dat verteller en publiek afstand nemen van het onderwerp, er als het ware buiten gaan staan en het dus niét (langer) ernstig nemen."


Hieruit blijkt dat deze soort grappen juist heel goed werken. Je confronteert mensen met dingen waar ze normaal gesproken niet mee geconfronteerd (willen) worden. Dit is het geniale aan alle humor, en naar mijn mening ook grovere humor. Ik vind dat zolang de comedian grappen vertelt met de bedoeling om humor te maken, en niet omdat hij echt mensen wil kwetsen, het heel grappig is. Ik heb me al vaak krom gelachen met mensen zoals Alex Agnew: een harde vorm van humor, maar net dat soort humor die mensen doorgaans niet verwachten, en dus succes heeft.

0 reacties:

Een reactie posten

Een reactie posten